1) Poruszanie, zwroty i obroty w aikido
2) Meguri
5) Unieruchomienia - Osae Waza
7) Typowa rozgrzewka na stażach i sekcjach Aikido
Poruszanie, zwroty i obroty w aikido
Ashi sabaki – sposoby chodzenia:
TSUGI ASHI – krok dostawny (typowy dla aikido kobayashi i czesto stosowany w naszym stylu)
AYUMI ASHI – krok przestawny
SHIKKO – poruszanie się na kolanach
Tai Sabaki – zwroty i obroty ciała:
TENKAN ASHI – zwrot o 180° w miejscu,
TENKAN – obrót o 180°
UCHI TENKAN – obrót o 90° do tyłu
KOHO TENKAN – obrót o 180° do tyłu
YOKO TENKAN – obrót o 270° do tyłu
USHIRO TENKAN – obrót o 360° do tyłu
IRIMI TENKAN – krok do przodu i obrót TENKAN
ZEMPO TENKAN ASHI – krok do przodu i zwrot TENKAN ASHI w miejscu
(aikidoka ma postawe wyprostowaną, nie traci równowagi)
Meguri praca nadgarstków z pomoca pracy bioder meguri typowe tylko dla Kobayashi - jest to obrotowa praca bioder, którą przesyła się ramionom i nadgarstkom, mała spirala nakręca większą wykorzystanie tego ruchu umozliwia uzyskanie dużej mocy
Przykłady:
- ikkyo - duża spirala pionowa
- nikyo - mała spirala pozioma
- sankyo - wieksza spirala w zmiennej trajektori
- kote gaeshi mała rotacja daje dużą energię dzięki pomocy pracy bioder
- omote - wygaszanie ataku bezpośrednio do przodu w zarodku (atak uke jest tłumiony w przeciwną stronę do jego kierunku ataku)
- ura - wykorzystanie siły odśrodkowej i wykorzystują siłę ki uke przeciwko niemu (atak uke jest tłumiony zgodnie z jego kierunkiem ataku - wykorzystujemy jego energię)
Ataki w aikido jak wykonać - uke stara się tak wykonać atak, aby uniemożliwić wykonanie kontrataku lub obrony przez tori
- katate tori - przykrycie jedną reką nadgarstka tori przez uke w celu uniemożliwienia wyciagnięcia przez tori katany (najczęściej zaczynają się z tego ataku takie techniki jak: kote gaeshi, nikyo)
- katate ryote tori - przykrycie dwoma rekomą nadgarstka tori przez uke w celu uniemożliwienia wyciagnięcia przez tori katany, w wersji bez miecza uke chwyta rękę tori dwoma rekoma
- ryote tori - uchwyt obu rak tori dwoma rękoma przez uke
- kata tori men uchi - uke chwyta kimono tori w okolicy klatki piersiowej
- ryo kata tori - uke chwyta obiema rękoma kimono tori obustronnie w okolicach klatki piersiowej
- sode tori men uchi - uchwycenie tori za rękaw na wysokości barku i obrócenie go do siebie tyłem
- ushiro ryote tori - uke stojąc naprzeciwko wykonuje taki ruch w kierunku tori, aby ostatecznie znaleźć się za nim z tyłu i oburącz trzymać go za obie ręce
- ushiro kubi shime - uke wykonuje taki ruch, aby znaleźć się z tyłu tori i zakładając wokół szyji i głowy duszenie
- ushiro eri dori - uke wykonuje taki ruch, aby znaleźć się z tyłu tori i trzyma go jedną ręką za kołnierz
- shomen uchi - krótki dystans (shikama, ma) uke uderza w okolice szczęki, szyi tori
- shomen uchi - długi dystans (toma, ma) uke uderza po prostej w głowe na wysokości skroni tori
- yokomen uchi - uderzenie po skosie w głowę
- zuki jodan - uderzenie zuki na wysokości jodan (od ramion w górę)
- zuki chudan - uderzenie zuki na wyskości chudan (od ramion do pasa)
- zuki gedan - uderzenie zuki na wysokości gedan (od pasa w dół)
- maegeri - kopnięcie proste okolice chudan
- mawashi geri - kopnięcie boczne okolice chudan
- yoko geri - kopniecie proste boczną krawędzią stopy
KATATE DORI GYAKU HANMI |
uchwyt jedną ręką za jedną rękę w pozycji przeciwnej (lewej za prawą lub prawej za lewą) |
|
KATATE DORI AI HANMI |
uchwyt jedną ręką za jedną rękę w tej samej pozycji (lewej za lewą lub prawej za prawą) |
|
KATATE RYOTE DORI (MOROTE DORI) |
uchwytdwiema rękami za jedną rękę |
|
USHIRO RYOTE DORI |
z tyłu dwiema rękami za dwie ręce jednocześnie |
|
RYOTE DORI |
uchwyt dwóch rąk za dwie ręce jednocześnie |
|
KATA DORI |
uchwyt jedną ręką z przodu za bluzę w okolicy barków |
|
RYOKATA DORI |
uchwyt dwiema rękami jednocześnie z przodu za bluzę w okolicy barków |
|
USHIRO (RYO) KATA DORI |
uchwyt z tyłu dwiema rękami za bluzę w okolicy barków |
|
MUNE DORI |
uchwyt jedną ręką za bluzę w okolicy piersi |
|
USHIRO RYO HIJI DORI |
uchwyt z tyłu dwiema rękami za łokcie |
|
USHIRO DORI |
ushiro kakae tori objęcie ramionami z tyłu |
|
USHIRO KUBI SHIME |
duszenie od tyłu |
|
USHIRO KATATE DORI KUBI SHIME |
uchwyt z tyłu za jedną rękę z jednoczesnym duszeniem drugą ręką za szyję |
|
SHOMEN UCHI |
cięcie proste z przodu ręką w głowę w płaszczyźnie pionowej |
|
YOKOMEN UCHI |
cięcie ukośne ręką w bok głowy |
|
CHUDAN TSUKI |
uderzenie proste pięścią na poziomie brzucha |
|
JODAN TSUKI |
uderzenie proste pięścią na poziomie głowy |
|
KATA DORI MEN UCHI |
uchwyt jedną ręką za bluzę w okolicy barków z jednoczesnym uderzeniem w twarz |
|
MAE GERI |
proste kopnięcie w przód |
|
USHIRO ERI DORI |
uchwyt z tyłu za kołnierz |
|
MAWASHI GERI |
kopnięcie okrężne |
|
SODE DORI |
uchwyt jedną ręką za rękaw kimona |
|
USHIRO RYOSODE DORI |
uchwyt z tyłu za dwa rękawy |
|
MUNE DORI |
uchwyt za bluzę (klapę kimona)na wysokości splotu słonecznego |
|
RYO HIJI DORI |
uchwyt za bluzę na wysokości łokci (lub za łokcie) obiema rękami |
Typowa rozgrzewka na stażach i sekcjach Aikido
(w naszym Dojo mamy oprócz podanych poniżej ćwiczeń również wzmacniające kondycję, sprawność, wydolność i wytrzymałość organizmu oraz zabawy ruchowe)
shinkokyu
shinkokyu (shin: duch, kokyu: oddech) - oddychanie duszy
pochodzi z religi shintoistycznej w pierwszej części wskazujemy niebo, ziemię po środku człowieka
cztery horyzontalne uderzenia symbolizują cztery żywioły (niebo, ziemię, ogień i wodę); ćwiczenie to ma pomóc w uregulowaniu oddechu przed treningiem i polepszyć koncentrację.
furakogi undo
furakogi undo - ćwiczenie wiosłowania, techniki aikido to dynamiczne tori fune czyli kordynacja pracy ciała z oddechem w trzech rytmach. Tori fune uczy kordynacji pracy bioder rąk wraz z oddechem.
furi-tama
furi-tama pozwala poprzez wibracje wywołane ćwiczeniem odblokować kręgi i skupić się ćwiczącemu na centralnym punkcie ciała.
tekubino taiso: - ćwiczenie chwytów na sobie (używamy własnych rąk)
1 kote gaeshi
2 nikyo
3 sankyo
4 ude nobashi
5 nikyo-yonkyo
kubino undo - gimnastyka szyi, odblokowuje kegosłup szyjny, usprawnia elastyczność,
odblokowuje kanały energetyczne.
sayo undo - opadanie na dwa boki, odblokowuje i rozluźnia lędźwiową część kręgosłupa
pobudzając energię, ruch ten pomaga przy technikah hanmi-hantachi waza.
kokyu - oddech (głebokie powolne oddechy uspokajające, dotleniające i pozwalające wzmocnić koncentrację).
katano undo - rozgrzewka barków, pozwala uniknąć kontuzji w trakcie ćwiczeń
mune hineri - ćwiczenie, które pomaga póżniej przy technikach wykańczających sankyo oraz ushiro hanmi-hantachi
Pady - Ukemi Waza — Techniki przyjmowania energii (sposoby reakcji na technikę, pady, przewroty).
Nauka padów i przewrotów jest jedną z najważniejszych pozycji w harmonogramie każdego treningu Aikido. Opanowując sztukę padania zyskujemy pewność, że nawet dynamicznie wykonana technika zostanie odebrana przez uke w sposób w miarę bezbolesny, a już na pewno nie powodujący żadnej trwałej kontuzji. Dodatkową korzyścią nauki padów jest poprawa kondycji i wydolności organizmu. Pamiętajcie – pady są dla uke, nie dla tori. Prawidłowo wykonana technika Aikido będzie działać na przeciwniku który umie padać (latać – w gwarze aikidockiej) jak i na tym, który prawidłowo upaść nie potrafi. W pierwszym przypadku ryzyko uszczerbku na zdrowiu jest minimalne, w drugim kontuzja może być groźna. Na szczęście nauka padów trwa stosunkowo krótko, później tylko doskonali się tę umiejętność.
Mae Ukemi - Pad do przodu bez przewrotu. Z pozycji stojącej skaczemy tak aby upaść w przód na przedramiona i rozstawione nogi, palce nóg wbijamy w matę.
Zempo Kaiten Ukemi - Pad do przodu z przewrotem przez bark. Pozycja wyjściowa: wykrok jedną nogą w przód. Należy ułożyć ciało w łuk zaczynający się małym palcem ręki biegnącym przez ramię, bark do przeciwległego biodra. Początkujący wykonują ten pad splatając palce obu rąk w taki sposób aby ramiona tworzyły koło.
Yoko Ukemi - Pad na bok (opis będzie dotyczył tylko prawej strony). Z pozycji stojącej robimy wymach prawą nogą w lewo-przód z jednoczesnym przysiadem na nodze lewej. Wykonujemy kołyskę na prawym boku z uderzeniem wyprostowanej prawej ręki o podłoże blisko ciała. Druga ręka spoczywa swobodnie na pasie.
1 – ichi / iczi
2 – ni
3 – san
4 – shi / szi
5 – go
6 – roku
7 – shichi / sziczi
8 – hachi / haczi
9 – kyu / kju
10 – ju / dziu